На думку істориків, заселення території, на якій знаходиться РЛПН, розпочалося на переломі I і II тисячоліть, у часи існування Київської Русі і Галицько-Волинського князівства. Про це свідчить наявність старих городищ, зокрема, поблизу с.Нижній Турів, де могли бути розташовані давньоруські оборонні пункти. За свідченнями польського історика Яна Длугоша, біля витоків Сяну і Дністра стояла легендарна фортеця Собінь. Вздовж Сяну, від Перемишля до Ужоцького перевалу, йшов торговий і військовий шлях із Київської Русі у Західну Європу.
Масова колонізація Верхнього Надсяння розпочалася у XIV-XVI ст., коли, у політичному контексті, ця територія входила до складу Королівства Польського, а після 1569 р. - до Речі Посполитої. У першій половині XVI ст. всі землі, розташовані у верхів'ях Сяну і його приток, належали краківському воєводі Петру Кміту, який заснував частину населених пунктів, що знаходилися чи зараз знаходяться у межах парку - села Сянки, Соколики, Тарнаву Вижню, Тарнаву Нижню, Шандровець, Дзвиняч Горішній, Дидьову, Боберку і Локіть. На королівських землях, що належали до Розлуцької країни Сам- бірської економії, протягом другої половини XVI ст. королем Зигмунтом Августом та королевою Ізабелою були засновані Дністрик Дубовий, Верхня Яблунька, Нижня Яблунька, Верхній Турів і Нижній Турів, які зараз також входять до складу території РЛПН. З 1772 до 1918 рр. уся територія Галичини, включаючи Турківщину, була у складі Авс- тро-Угорської імперії. У 1918 р. Надсяння увійшло до Західно-Української Народної Республіки, з 1919 р. воно знаходилося у складі Польщі, з 1939 р. - СРСР і з 1991 ця територія перебуває у складі України.
Варто також згадати трагічну сторінку історії Надсяння, коли протягом 1944-1946 рр., внаслідок операції щодо очищення прикордонної смуги, проведеної радянським режимом, було цілковито виселено біля 7 тис.мешканців восьми сіл - Соколиків, Тернави Вижньої, Тернави Нижньої, Дзвиняча Горішнього, Локітя, Дидьової, Журави- на та Кривки.
Було зруйновано не лише присадибну забудову, але й унікальні пам'ятки сакрального мистецтва - дерев'яні церкви бойківського та неоукраїнського типів, що були знищені радянськими прикордонниками протягом 1957-1958 рр.
До сумного мартирологу увійшли такі церкви: Св.Дмитра, 1791 р., Соколики; Святих апостолів Петра і Павла, 1889 р., Тернава Вижня; Св.арх.Михайла, 1894 р., Тернава Нижня; Успення Пресвятої Богородиці, 1860 р., Дидьова; Непорочного зачаття Пресвятої Богородиці, 1901 р., Кривка; Св.арх. Михайла, 1905 р., Дзвиняч Горішній; Св.арх. Михайла, 1907 р., Беньова (на лівому березі Сяну, у 1946 р. була сплюндрована солдатами польської Армії Людової та спалена у 1947 р.); Преображення Господнього, 1918 р., Журавин та Св.арх.Михайла, 1927 р., Локіть.
Протягом усього історичного часу, незважаючи на зміну політичних режимів, уклад життя населення Надсяння, що сформоване карпатською етнічною групою бойків, змінювався дуже повільно. Бойки відрізняються своєрідним діалектом, оригінальним одягом (геометричні узори та рослинний орнамент на сорочках), способом життя та народними традиціями й звичаями.
На території парку збереглася значна кількість пам'яток матеріальної культури, переважно греко-католицьких храмів і дзвіниць - церкви у селах Верхня Яблунька (Собору Пресвятої Богородиці, 1788 р.), Нижня Яблунька (Преображення Господнього. 1820 р.), Верхній Турів (Св.Пантелеймона, 1890 р.), Боберка (Вознесення Господнього, 1913 р. та Св. арх.. Михайла, 1914), Нижній Турів (Успення Пресвятої Богородиці. 1914 р.), Дністрик Дубовий (Собору Пресвятої Богородиці Найсвятішого Серця Ісуса, 1920 р.), де до цього часу зберігаються унікальні ікони Риботицької школи та літургійні книги зі старих, вже неіснуючих, дерев'яних бойківських церков, споруджених у XVI- XVIII ст., як на території сучасних, так і вже неіснуючих сіл.
Варто відмітити, що дві старих церкви бойківського типу, споруджені у с. Сянки в 1645 та 1703 рр., були продані в с.Кострино (1703 р.) та с.Сіль (1831 р.) на Закарпатті, де збереглися до сьогодення (зараз це територія Ужанського національного природного парку).
У селах, що знаходяться на території парку, збереглася традиційна дерев'яна бойківська забудова - однорядні двори ("довга" хата), які об'єднують комплекс житлового будинку та стайні. Одна з таких садиб із с.Шандровець, побудована в 1909 р., за ініціативою митрополита Андрея Шепти- цького, у 30-х роках минулого століття була перевезена до Музею народної архітектури і побуту у Львові.
На території української частини біосферного резервату "Східні Карпати" добре збереглися пам'ятки історії та культурні традиції, які, поряд з природними цінностями, створюють реальні можливості для розвитку індустрії туризму.
Боберка. Село Боберка було засноване у 1537 р. краківським воєводою Петром Кмітом над притокою Сяну р. Боберка. Привілей на село отримав солтис Іван Вольоша. Перші тризрубні церкви бойківського типу у Боберці були споруджені протягом XVI - XVII ст.
У 1913 р. в Боберці Долішній була споруджена церква Св. арх. Михайла, в якій збереглися запрестольна ікона Покрови Пр. Богородиці (1759 р.) та „Євангеліє" львівського друку 1743 р. У Боберці Горішній в 1914 р. була споруджена церква Вознесення Господнього, де зберігаються церковні книги львівського друку, датовані 1623 і 1737 рр., а також предмети церковного вистрою із розібраних церков у Локіті та Дидьовій. У Боберці було велике муроване дворище (зараз тут знаходиться школа) і парк XIX ст., у селі збереглася традиційна дерев'яна бойківська забудова та пилорами, млин, старі мости, є багато придорожніх капличок та хрестів.
В околицях села є кам'яні розсипи та олі- готрофне болото. У Боберці та Дидьовій бував відомий український письменник Іван Франко. На відміну від інших прикордонних сіл, населення Боберки не постраждало внаслідок операції „очищення прикордонної смуги", проведеної СРСР після 1939 р.
Шандровець. Село Шандровець було засноване до 1580 р. над правою притокою Сяну р.Ріка. У XVI ст. село належало родині Кмітів, у XVII ст. - Тарнавським, Фредрам та Мнішкам. Перша тризрубна церква бойківського типу в Шандровці була споруджена до 1589 р. на високій горі у центрі села біля старої дороги, на її місці у 1755 р. було збудовано нову дерев'яну церкву Св. архангела Михайла, попередницю сучасної, яка повстала у 1924 р. і була переосвячена як церква Св. Івана Хрестителя.
У селі добре збереглася традиційна дерев'яна бойківська забудова та пилорами, залишки насипу для вузькоколійки, є багато придорожніх капличок та хрестів. Між Шандровцем і Верхньою Яблунькою проходить Головний Європейський вододіл.
Верхня Яблунька. Село Верхня Яблунька (Яблінка Вижня, Яблінка Дубова) було засноване над притокою Стрия р. Яблунька у 1559 р. на підставі привілею короля Зигмунта Августа, наданого братам Михальовичам - солтисам із с. Прислуп. З 1796 р. тут була невелика німецька колонія. Перша дерев'яна церква у В.Яблуньці була споруджена у 1568 р., поблизу неї, у 1788 р., було зведено новий храм бойківського типу - церкву Собору Пр.Борогодиці (пам'ятка архітектури), яка збереглася до сьогодення. У церкві є багато ікон та літургійних книг XVM-XVШ ст. У церкві збереглися фрагменти старого іконостасу XVIII ст. та літургійні книги львівського друку XVII ст. Коло церкви знаходиться цвинтар та дерев'яна двоярусна дзвіниця, споруджена у 1995 р.
На піддашші храму знаходяться ікони, які походять із неіснуючих на даний час сіл - Тернави Вижньої, Тернави Нижньої та інших. На захід від церкви розташована дерев'яна триярусна дзвіниця, споруджена у 1797 р., в якій зберігаються старі ікони Риботиць- кої школи XVI-XVШ ст. На церковній території є кілька старих надгробних хрестів, а також могили російських і австро- угорських воїнів часів I-ї світової війни. Тут збереглися традиційні дерев'яні бойківські забудови й загорожі, пилорами, мости, є багато придорожніх капличок і хрестів. У В.Яблунці в 2000 р. споруджено православну церкву. Між селами В.Яблунька і Шандровець проходить Головний Європейський вододіл.
Нижня Яблунька. Село Нижня Яблунька (Яблінка Нижня, Яб- лінка Чернецька) було засноване над притокою Стрия р. Яблунька у 1522 р. на підставі привілею краківського воєводи Петра Кміта, наданому Грічу Валашчіну Тарнавсь- кому. Тут була невелика німецька колонія. До 1565 р. в Н.Яблуньці була споруджена перша дерев'яна церква, яка у 1803 опинилася в аварійному стані, що не піддавався жодному ремонту. Протягом 1820-1830 рр було зведено нову муровану церкву Преображення Господнього (пам'ятка архітектури), яка збереглася до сьогодення. Добре зберігся бічний вівтар "Вознесення Господнього" зі старої церкви, датований 1786 р. На церковній території знаходиться цвинтар. У селі, поблизу із залізничною станцією, в 1911 р була споруджена дерев'яна римсько-католицька каплиця (знищена в 1975 р.). Перед !-ю світовою війною через Н.Яблуньку проходила унікальна підвісна дорога для транспортування деревини з Борині. До цього часу тут збереглися фрагменти несучої конструкції цієї дороги.
Нижній Турів. Село Нижній Турів (Турочка Матенчина, Турочки Нижні) було засноване над притоками р.Яблунька - р.Писана та потоками Ясен і Рощен у 1556 р. на підставі привілею королеви Ізабелли, наданого солтисам Павлу Івашковичу і Теодору Ячковичу. Це доручення у 1567 р. було підтверджене грамотою короля Сигізмунда Августа. Дерев'яна церква латинізованого типу в Н. Турові була споруджена у 1792 р. на місці старої церкви (1556 р.). Ця церква була розібрана у 1913 р. (до цього часу збереглися сліди старих фундаментів).
Верхній Турів. Село Верхній Турів (Турочки Вижні, Туроч- ка Ступосянська, Турочка Регаліс) було засноване над притокою р.Яблінька - потоком Сколабан у 1556 р. на підставі привілею королеви Ізабелли. Перша дерев'яна церква у В.Турові була споруджена на початку XVIII ст., поблизу неї, на місці двірської каплиці, у 1890 р. було збудовано церкву Св.Пантелеймона латинізованого типу. В ній збереглися літургійні книги XVIII ст. та іконостас початку XX ст. На захід від церкви стоїть дерев'яна двоярусна дзвіниця, збудована одночасно із церквою, біля якої знаходиться цвинтар. У селі практично всі будинки побудовані з дерева, збереглася традиційна дерев'яна бойківська забудова й загорожі з початку XX ст., старі мости, є багато придорожніх капличок і хрестів.
Сянки. Село Сянки (Сянське) було засноване до1580 р. краківським воєводою Петром Кмітом над витоками р. Сян. Протягом XVII-XIX ст. у Сянках були збудовані три дерев'яні церкви бойківського типу, дві з яких (1645 і 1703 рр.) були продані на Закарпаття у села Кострино та Сіль, де збереглися до сьогодення. Через село вже у 70-х роках XIX ст. проходила залізнична колія, яка з'єднала Ужгород із Перемишлем та Львовом, а у 1904 р. тут було побудовано залізничну станцію. Перед II світовою війною у селі було 10 будинків відпочинку, 6 пансіонатів та 3 туристичних притулки, у яких можна було розмістити майже дві тисячі відпочиваючих, тут також були театр, бібліотека, тенісні корти, лижний трамплін, санна траса і метеорологічна станція. Церкви Св.Стефана (1831 р.), Св. пр.Іллі (1908 р.) та католицький костел були зруйновані після II світової війни, а мурована двірська каплиця - висаджена у повітря в 1970 р. Частину Сянок називають „Ропою" (тут колись добували сіль). У 90-х роках XX ст. у Сянках було споруджено дві церкви - греко-католицьку Св.Юрія (1993 р.) та православну Вознесіння Господнього (1996 р.). У церкві Св. Юрія встановлено сві- тильник-павук зі старої церкви Св. пр. Іллі та дзвін із церкви у Беньовій. Біля села знаходиться військовий цвинтар і кілька могил часів I -ї світової війни, тут збереглися традиційна дерев'яна бойківська забудова й загорожі, пилорами, старі мости, є багато придорожніх капличок і хрестів.
Ужоцький перевал. Ужоцький перевал (852 м н.р.м.) локалізований на Європейському Вододільному хребті, поблизу кордону між Ужанським НПП та РЛП „Надсянський", а також межі між українською та польською частинами МРБ „Східні Карпати". Поблизу Ужоцького перевалу знаходяться витоки Сяну. Через перевал у 70-х роках XIX ст. було побудовано залізничну колію, яка з'єднала Ужгород із Перемишлем та Львовом. На перевалі споруджено пам'ятник січовим стрільцям, є цвинтар та пам'ятник російським та австро- угорським воїнам, які загинули у I світовій війні. В урочищі "Бучок" Боринського ДЛГ збереглася лінія окопів з тих часів. З перевалу добре видно окремі вершини Західних Бещадів - Кінчик Буковський (1251 м н.р.м.) та Галіч (1333 м н.р.м.), які розташовані на території Бещадського Парку Народового у польській частини МРБ "Східні Карпати".
Дністрик Дубовий. Село Дністрик Дубовий було засноване над правою притокою Дністра - потоком Дністрик Дубовий у 1567 р. на підставі привілею короля Зигмунта Августа, наданого братам Грицькові та Лукашеві.
Потік Дністрик Дубовий, загальною довжиною 4,5 км, бере свій початок на схилах г. Високий Верх (700 м н.р.м.) на північно- східному схилі Головного європейського вододілу. Цей потік у давнину помилково розглядався як витоки р. Дністер.
Село належало до королівських сіл у складі Розлуцької країни Самбірської економії. Дерев'яна церква у Дністрику Дубовому була споруджена у 1751 р., на її місці у 1856 р. була поставлена нова дерев'яна церква, яка була пошкоджена внаслідок бойових дій під час I світової війни. У 1921 р. в селі було зведено існуючу до сьогодення церкву Найсвітлішого Серця Ісуса в неоукраїнсь- кому стилі. У церкві знаходяться своєрідні намісні ікони Пр.Богородиці і Христа у вишиванках, виконані за зразками ікон Осипа Куриласа 1911 р. Поряд з храмом знаходиться дерев'яна будівля колишнього жіночого монастиря з 30-х років минулого століття, цвинтар з кількома старими надгробками та дерев'яна дзвіниця, споруджена у 1960-х роках. У селі збереглася традиційна бойківська забудова, є багато капличок і при- дорожних хрестів.
Неіснуючі села. У межах РЛПН до переліку населених пунктів, які протягом 1939-1946 рр. зазнали виселення мешканців, відноситься сім сіл - Журавин, Дидьова, Локіть, Дзвиняч Горішній, Тернава Нижня, Тернава Вижня і Соколики. Понад сім тисяч мешканців, що були розкидані тогочасним радянським та польським режимами по різні боки сучасного українсько-польського кордону, заслуговують на те, аби згадати про їхні малі батьківщини, якими прокотилося жорстоке XX ст.
Журавин. Згідно із документами, існує інформація про надання до 1444 р. привілею на цю територію для рицаря Занка з Турки польським королем Владиславом Варненчиком. Це було найдавніше поселення у долині верхнього Сяну, яке знаходилося на давньо римському торговому шляху. Протягом XVI-XIX ст. були збудовані три дерев'яні церкви. У селі знаходився невеликий василіанський монастир і пивоварня. У 1831 р. у Журавині проживало 850 осіб. Поблизу старої церкви. яка була пошкоджена внаслідок бойових дій під час I світової війни, у 1918 р. була побудована церква Преображення Госоднього в неоукраїнському стилі, яка була зруйнована радянськими прикордонниками у 1957 р. Село, населення якого станом на 1943 р. нараховувало 808 осіб, було виселене протягом 1944-1946 рр. внаслідок операції "очищення" прикордонної смуги. Церковний інвентар у 1945 р. був перенесений до церков у Дністрику Дубовому та Жукотині.
ДидьоваСело Дидьова було засноване до 1529 р. краківським воєводою Петром Кмітом. У селі в 1589 р. була споруджена церква, на місці якої у 1740 р. було побудовано наступну дерев'яну церкву, яка згоріла у 1859 р. В 1860 р. тут було споруджено дерев'яну тризрубну церкву Успення Пр.Богородиці, яка у 1956 р. була зруйнована радянськими прикордонниками (зараз на цьому місці є пам'ятна таблиця, встановлена місцевими мешканцями). До села приїжджав відомий український письменник Іван Франко, який разом із дружиною відвідував свого шкільного товариша - місцевого священика отця Івана Кузіва, знавця етнографії бойків. Тут була рільнича спілка "Сила" і читальня "Просвіти".Село, населення якого станом на 1938 р. нараховувало 1332 особи, було виселене протягом 1940-1946 рр. внаслідок операції "очищення" прикордонної смуги. Церковний інвентар, що зберігався до 1993 р. у церкві с.Дністрик Дубовий, був переміщений переселенцями із Дидьової на Сокальщину (Львівська область). На території колишнього села збереглися руїни дворища, висадженого у повітря в 1960 р., руїни "будинку столяра", в якому в 80-х рр. XIX ст. гостював Іван Франко (у 1890 р. він був заарештований у Дидьовій), а також руїни іншого великого будинку, кілька могил на цвинтарі та два придорожніх хрести.
Локіть. Село Локіть було засноване до 1565 р. краківським воєводою Петром Кмітом. Найдавніші відомості про церкву датуються 1589 р. Тризрубна дерев'яна церква Св.арх. Михайла було споруджена у 1737 р., на її місці, у 1927 р. було збудовано наступну святиню, яка у 1955 р. була знищена радянськими прикордонниками. У 1938 р. в селі проживало біля 655 осіб. Село Локіть, населення якого станом на 1943 р. нараховувало 466 осіб, було виселене протягом 1945-1946 рр. внаслідок операції щодо "очищення" прикордонної смуги. Церковний інвентар було перенесено до церков у Боберці. До цього часу на території неіснуючого села збереглися дерева, які оточували знищену церкву, її фундаменти, а також кілька могил на цвинтарі, відновленням якого треба завдячувати родині Ліміч, що встановила на місці церкви 3 хрести та обеліск поблизу цвинтаря.
Дзвиняч Горішній. Село Дзвиняч Горішній було засноване до 1529 р. краківським воєводою Петром Кмітом. У податковому реєстрі за 1589 р. згадується церква. Наступна дерев'яна церква була зведена у 1789 р. на лівому березі р.Сян. У 1905 р. на правому березі Сяну було споруджено церкву Св.арх. Михайла, яка була знищена після другої світової війни. Священик цієї церкви, отець Юрій Кміт, займався вивчення бойківського фольклору і був автором "Словника бойківських діалектів". У 1938 р. населення Дзвиняча Горішнього нараховувало 1549 осіб. Село, населення якого станом на 1943 р. нараховувало 859 осіб, було виселене протягом 1944-1946 рр. До цього часу зберігся фундамент церкви з 1905 р.
Тернава Вижня. Згідно із документами, існує інформація про надання у 1444 р. привілею на цю територію для рицаря Занка з Турки, наданого польським королем Владиславом Варнен- чиком. Тернава Вижня було заснована над р.Сян у 1537 р. на підставі привілею, наданого краківським воєводою Петром Кмітом священикові Василю Ільницькому. Перша згадка про церкву походить із податкового реєстру за 1655 р. Наступний дерев'яний храм було споруджено у 1746 р., біля якого у 1889 р. було зведено церкву Св.апостолів Петра і Павла, що була розібрана після другої світової війни. До цього часу на території Тернави Вижньої можна ідентифікувати місце, де знаходилися церкви. Біля села на початку 1915 р. відбувалися криваві бої I-ї світової війни. На лівому березі Сяну було розташоване підприємство, на якому із деревини бука, що постачалася вузькоколійкою, виготовляли елементи меблів, які експортувалися до Франції, Бельгії та Голландії. У 1931 р. в Тарнаві Вижній проживало 813 осіб. Тут у 1930 р. була читальня "Просвіти". Село, населення якого станом на 1938 р. становило 765 осіб, було виселене протягом 1939-1946 рр. Зараз на території колишнього села є дев'ять садиб, у яких проживає 30 осіб.
Тернава Нижня. Так само, як і Тернава Вижня, це село було засноване у 1537 р. на підставі привілею, наданого краківським воєводою Петром Кмітом священикові Василю Ільницькому. Вірогідно, що церква у селі існувала вже у 1640 р. Наступний дерев'яний храм було споруджено у XVIII ст., він простояв до кінця XIX ст. У 1894 р. було зведено нову церкву Св.арх.Михайла (на правому березі Сяну), яка була розібрана після другої світової війни. Церковний інвентар було перенесено до церкви у Верхній Яблуньці. У 1931 р. чисельність мешканців Тернави Нижньої становила 1065 осіб.. Село, населення якого станом на 1938 р. нараховувало 929 осіб, було виселене протягом 1939-1946 рр. До тепер збереглося місце, на якому була стара церква та руїни мурованої дзвіниці.
Соколики. Село Соколики було засноване до 1556 р. краківським воєводою Петром Кмітом. Перша згадка про церкву походить із податкових реєстрів 1640 і 1655 рр. У 1791 р. було зведено нову дерев'яну тризрубну церкву Св. Дмитра, поруч з якою у 1931 р. було споруджено нову муровану церкву. Завдяки побудові залізниці, Соколики стали локальним центром деревообробки, на пилорамі працювало понад 200, а на залізниці - понад 100 чоловік. У 1931 р. населення Соколиків становило 1716 осіб. Село також розвивалося як місце літнього відпочинку. В 1937 р. тут було сім будинків відпочинку і молодіжний Карпатський Дім "Байка". У червні 1944 р. укріплену заставу німецьких прикордонників на лівому березі Сяну атакували 400 азербайджанців із партизанського з'єднання Сидора Ковпака, які для цього мусили подолати заміновану територію. Село, населення якого станом на 1938 р. нараховувало 1520 осіб, було виселене протягом 1945-1946 рр. Після другої світової війни дерев'яна церква була знищена, а у мурований церкві було влаштовано спостережний пункт прикордонних військ. Зараз у цій церкві планується відкриття музею виселених сіл.